#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Thursday 8 October 2009

Jangan marah, nanti cepat tua

dulu lah, masa zaman sekolah rendah, orang selalu berkata begitu.

aku selalu berfikir. kenape ye? mesti dijawab, yelah, bila kita marah dahi kita akan berkerut. kan nampak garisan2 seolah2 kita dah tua. oh begitu rupanya.

tapi, masa aku kerja kat UM dulu, aku adelah gi satu erm ceramah lah. tajuknya : Cardiovascular Disease. aku tak salin la pulak nama penceramahnya siapa. lepas dari ceramah tu, aku terfikir satu perkara. bila kita marah, resah, takut, jantung kita akan berdegup kencang kan. pastu, siapa yang ade penyakit darah tinggi, mulalah menengking, sakit dada, sesak nafas n so on.

(peringatan: ini adalah apa yang aku fikirkan semata2) mungkin ini jawapan yang aku nak untuk persoalan, kenapa cepat tua. aku rasa, patutnya jangan letak nanti cepat tua, cuba tukar; "janganla marah, nanti cepat mati"

ops. lagi sensitif. haha. kenapa? baiklah kelas. mari kita mulakan sesi perbincangan pada hari ini.
sakit jantung adalah satu penyakit yang tiada tanda-tanda awal. ia boleh menyerang pada bila-bila masa sahaja. sedikit maklumat tentang jantung:
1) mengepam darah sehingga mencecah rangkaian sejauh 60 kilo batu jaraknya.
2) 93600 degupan sehari (65 degup seminit x 60 min x 24 jam)
3) mempunyai jumlah degupan yang sama untuk semua orang iaitu lebih kurang 2.5 bilion-3 bilion kali. lebih daripada tu, orang tu akan terus padam. jantung tak boleh berfungsi lagi. pakai Artificial Heart pun takkan mampu lawan kuasa Allah.

cuba kira, sehari 93600. berapa lama boleh tahan? 3.42x10^7 setahun. bolehlah cecah umur 70-90 tahun. itupun kalau jantung kita konsisten berdegup 65 kali seminit. jadi, jagalah kesihatan jantung anda. elakkan makanan yang berkolesterol tinggi. kalau malas bersukan, rajin2kan berjalan. kepada atlet sekalian, bila bersukan pastikan heart rate anda tidak melebihi target heart rate.

target heart rate = 220 - age. aku, 220-23=197. daaa~
myself

11 comments:

  1. ooooo.....
    hud..even ko citer byk n kuar kan sikit fakta..tp atleast isi gak minda aku..aku xtau pun fakta yang jumlah jantung berdegup setiap manusia tu same....skg br aku tau...thanx tau....ko mmg cikgu huda yang ku cari2 selama ini...hahaha

    ReplyDelete
  2. pergh gile ah.
    kalo camtu, leh andai kan pade umur brape aku mati.
    dokter huda. sila la post berkaitan kesihatan2 ye.
    teringin gak nak belajar.
    wi wu wi wu.

    ReplyDelete
  3. bagus juga benda kamu pos itu

    ReplyDelete
  4. makaih. extensive punya ceramah kesihatan

    ReplyDelete
  5. ena :01 hehe, bagus2. walaupon sikit, ia tetap ilmu. huhu

    yot :12 banyak la. maknenye sepanjang masa ko kene check heart beat ko. huhu

    Andy :01 tengz

    mardotti :22 haha, at leas tak expensive

    ReplyDelete
  6. dan say ad anampak kamu di ruumz dan twitter, thanx juga ya :')

    ReplyDelete
  7. hoho. sama memberi dan merasa.....erk?! hehehe

    ReplyDelete
  8. hahahahahahaahaha...mana ada terasa leh.... :p

    ReplyDelete
  9. nothing other than jz kiddin lor~ :22
    - :24 celcom broadband macam celcom narrowband :16-

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *