#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Tuesday 20 October 2009

hang fikir aku ni medical doctor?

aku medical engineer la!

eh, perasan pulak. tak pelah. sape yang bace ni, doa2kan la ye.. hehe

menjawab kepada persoalan AEBA. aku tatau sebenarnye. tapi buleh di buat research sedikit memandangkan aku sedang bercuti ni kan. ehem2

AEB ialah ATRIAL ECTOPIC BEATS. masalah jantung! tapi diminta tentang AEBA, maka AEBA membawa maksud ACUTE EXACERBATION OF BRONCHIAL ASTHMA

acute-tak kronik, jangkamasa pendek, short-lasting. tapi asthma juga sedang dikategorikan sbg kronik.
exacerbation of asthma-asthma attack
bronchial-bahagian dalam paru2. kalau tarik nafas, dari hidung/mulut->laluan udara->paru2.
dalam paru2, primary bronchus->secondary bronchus->tertiary bronchus->bronchiole->respiratory zone. (-> fizikal semakin kecil)
bayangkan ada segugus anggur yang ranum dan enak dalam badan. hehe



ia adalah sebahagian daripada jangkitan saluran pernafasan - respiratory tract infection
pesakit akan menghadapi kesukaran bernafas, nafas terasa pendek disebabkan oleh bengkak pada saluran pernafasan kerana kemungkinan2 seperti: udara sejuk,bersukan, habuk dan hama, pencemaran udara, juga tekanan dan keresahan, alahan kepada makanan atau ubat2an.


semasa serangan asthma, tisu otot pada dinding bronchi mengejang, dan sel2 pada lapisan saluran mengembang serta merembes lendir ke ruang udara. kejadian2 ini menyebabkan bronchi menjadi sempit - pengecutan-bronchi-bronchiconstriction. maka pesakit asthma perlu bekerja keras untuk bernafas. (inhale and exhale) rujukan dan rujukan

sesiapa boleh dijangkiti, tak kira umur. boleh menyebabkan pesakit batuk, sukar bernafas dan nafas berbunyi (berdengkur pon boleh dikira). boleh dielakkan dengan mengenalpasti alahan yang pesakit hadapi. untuk rawatan seterusnya, boleh berjumpa dengan Doktor pakar yang sebenar ye. hehe.agak2 Dr Usopp bangge tak ngan aku? hahaha..

adakah ini membantu?
myself

4 comments:

  1. SANGAT LAH MEMBANTU HUDA !!
    terimass sangat2 !!
    aku carik kat google.
    yang keluar - black metal pule !
    hehehehhe.
    terime kasih daun kari.
    lain kali aku tanye ko ye.

    (sebab aku tanye, ialah, surat MC aku semalam doctor tulis AEBA. nak jadi cerite, aku bg boss aku. ha, sudah. boss aku pun tanye lah AEBA ni natang ape. hehe)

    terime kasih berkongsi !
    hehe.

    ReplyDelete
  2. owh terima kasih.
    semoga cepat sembuh! jangan hirup udara tak segar okeyh~!
    jangan tensen2..tenang~ huhuhu

    ps: google ko salah saiz tu. sebab tu jadi black metal..hehehe

    ReplyDelete
  3. wewiit. pej baru nampak. haha. aku pn ade template neh. simpan ja. igt nk gune tp maleh. dh kau guna skang, langsung ar tak guna kot. haha. weh! aku pn igt ko bakal jd medical doctor. lorh. salah ar neh ek. huuuu.

    ReplyDelete
  4. tu la ko simpan2 kan dah diambil orang. hehe
    salah lah Scott..[eh, name samaran ni valid lagi kan.hehe]
    mane ade la. nanti bertambah sakit patient aku, parah pulak jadinye..hehehe

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *