#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Monday 31 May 2010

culprit

Assalamualaikum dan salam sejahtera

semalam aku dapat satu emel tentang jenayah siber yang terjadi ke atas seseorang, terutamanya wanita. perkara ini telah berlaku ke atas ramai orang dan berharap kita tidak sesekali terjebak dengan perkara sebegini.

=================================

Salam everyone,

Aku nak mintak tolong kawan² utk cari satu culprit bernama Siti Nurulhedayu whose CIMB account number is 12620009761528. Cerita macam mana aku tau pompuan ni adalah culprit akan diwar² skejap lagi n korang akan paham la apasal aku panggil dia culprit n nape aku cari pompuan ni. If ada kwn² yg kerja dgn bank and boleh cari details about pompuan ni (her whereabouts, address, etc), pls e-mail me. Aku nak try report kat police (although I know they won't do much about her) and try to expose her and her kerja haram menipu org.

Ok, meh aku start cite aku. About 2 months ago (sekitar late march 2010), ada la satu mamat ni add aku as a friend kat Tagged, ala, benda yg social networking thingy yg mcm FacebookFriendster etc tu. Nama dia guna kat account Tagged dia Andy E. Dia kononnya dr UK n dia mintak aku nye yahoo ID (YM ID dia Emannuel Ibe) and kitaorg pun chat la. Chat punya chat, until kononnya he fell in love with me. And aku pun pelik la jugak kan, camne dia boleh suka kat aku. Ikutkan aku ni bukan cantik pun, especially dlm gambar² kat account Tagged tu. Dia tanya la soalan² 'Are you a Muslim? Can you marry a Christian man?' dan mcm² lagi soalan. Kononnya dia berminat nak masuk Islam sebab nak kawin dgn aku. Somehow mamat ni memang manis mulut la, dia pandai ambik hati pompuan sebab dah pro menipu kan and aku pun dgn gullible nya tersuka la pulak kat dia. Ikutkan gambar mamat ni, rupanya mcm mat salleh. Dia kata umurnya 39 tahun. But Allah je la yg tau kan apa bangsanya. Even bila call on YM pun takde bunyi accentnya mcm British tapi ntah la apasal aku dok ketepikan all the obvious signs yg dia ni menipu. Ye la kan, kita ni semua educated and patut berhati² sbb in today's world, especially in a country like ours yg bnyk org luar masuk to try to make a living (and try to make it big, even), hari² ada aje org yg menipu org lain. Setakat nak tipu RM 100-200 ringgit tu takyah cite la.Yg RM berpuluh² ribu pun if korang tak tau or tak sedar lagi la kan, memang setiap hari bnyk kes. And aku bukan exaggerate ni tau. Ni aku dpt dari mulut pegawai kastam kat KLIA yg aku jumpa in person. So pls la kwn², be careful la whether kita kat luar or dlm umah sendiri. Malaysia ni mmg dah lama tak selamat.

Anyway nak dipendekkan cerita, sbb dah suka (belum buta, but dah start rabun la mata aku ni kan), mamat ni kononnya ajak kawin. Dia kata sanggup nak mai dtg Msia, jumpa mak ayah aku, masuk Islam, bagai la. Sanggup buat apa saja utk aku la. Aku kata nak kawin kat sini pun dia ok, siap janji nak bwk mak ayah dia skali dtg sini utk majlis kawin tu la. N kononnya dia nak bwk aku gi Manchester (kononnya tempat dia la tu), cari kerja yg gaji at least 5k pounds tu. Dia kononnya ada small engineering factory sendiri. Ok la, whatever. Dia siap buat online booking n e-mail kat aku his travel itinerary sbb dia tau aku ni bijak (soru la puji diri sendiri sket, but dia sendiri kata camtu). Dia tau aku takkan caya dia nak mai kalau takde some bukti yg dia nak mai. Aku persoalkan bnyk benda n some things dia boleh jawab, so pun ingat dia genuine. So on the day that he was supposed to arrive, aku ni dgn bangangnya pi la tunggu kat KLIA. Dlm stengah jam lepas flight dia kononnya dah landed, aku dpt one phone call from this handphone number: 0172914644. Satu pompuan yg identify herself sebagai 'Roslina', pegawai kastam, tanya if aku kenal Mr Andy Emannuel. Aku pun dah risau n menggelabah, tp aku ngaku la kenal. Si pompuan ni kata mamat ni dlm tahanan kastam sbb dia bwk duit yg terlalu bnyk, 120k pounds and is suspected of money laundering. She was going on and on about customs international law. Mamat ni hanya akan dilepaskan if he pays RM20k utk dpt this sijil yg mengesahkan duit 120k pounds tu duit dia, yada yada, yada. Aku ni dah stunned kan, then pompuan tu kata dia akan tolong apa yg dia boleh and if aku nak tolong kawan ni, I can deposit the money into account CIMB yg akan dia sms the number lepas letak phone. She said kalau nak ckp dgn mamat tu, kena call balik dlm masa 10 minit. Aku tanya kalau boleh masuk jumpa dia, pompuan tu kata, 'Oh, org luar takleh masuk sini.' Pastu dia kata keadaan still ok sbb embassy mamat tu still tak tau about this case. Otherwise, boleh jadi lagi serious sebab dia boleh kena dakwa, masuk jail n all la. So dlm keadaan panic, aku duduk atas lantai kat tepi tiang n start la call adik n kwn aku yg tau aku gi airport utk jemput 'kwn' tu. Alhamdulillah, adik n kwn aku convinced aku yg tak mungkin mamat tu bodo sgt pi bwk 120 000 pounds in cash, which is illogical anyway. Apa, satu guni duit ke dia bwk? Bukan currency pound tu kecik mcm rupiah. Aku masa tu mcm nak kata yg mamat tu tak tau (ye la kan, still nak defend dia sbb masa tu masih rabun² ayam lagi) tapi aku tak la terus tolak kemungkinan kata² adik n kwn aku tu. Adik aku pesan, jgn byr apa² sbb dia nak check out dulu dgn boyfriend dia yg ada kwn keje kastam. Adik aku pun google online nak cari info. Aku call balik pompuan tu mintak nak cakap dgn mamat tu. Jantan tu pura² tak tau apa yg terjadi n kata yg diaorg treat dia mcm criminal without telling him what's wrong. Aku try to explain kat dia what the woman told me and told him that I'd try to get him out as soon as I could but it involves a lot of money that I didn't have and I needed to make some phone calls. Dia siap merayu² kat aku, dia kata nnt dia byr balik kat aku la duit tu. Dia kata dia penat la sbb flight berbelas² jam n nak balik rehat, etc. Aku just suruh dia sabar n tunggu sbb aku akan tolong dia. Masa ni aku tak tau for sure lagi yg dua ekor ni berpakat.

A few phone calls later (aku call 'Roslina', aku call adik n kawan aku, diaorg call aku balik, etc) mmg dah busted sgt² la n tak dpt diaorg nak cover lagi tapi aku cover, tak nak dia tau yg aku dah tau diaorg ni menipu. One of the things aku buat is gi kat pejat kastam, tanya kat diaorg if betul ke ada org dgn nama sekian² ada dlm tahanan. Pegawai tu terus tunjuk paper clipping kat atas meja dia yg mengatakan ini scam yg berlaku bnyk² kes SETIAP HARI. And the only question dia tanya kat aku, 'Dah byr ke belum?' And of course, alhamdulillah, aku kata 'Saya takkan byr selagi saya tak sure org ni betul.' Lepas tu aku nak buktikan lagi yg mamat ni penipu. Bila aku call number mamat tu (it's a UK Vodafone number yg dia letak kat dlm KLM booking itinerary dia tapi dia tak bg kat aku, n number tu dia kata takde roaming), si pompuan 'Roslina' ni la pulak angkat. In the first place, jantan tu kata dia takde roaming, bila aku call, ada ringing tone la pulak. Pastu yg peliknya, pompuan tu yg angkat. Bila aku tanya, account tu sape punya? Dia kata pihak pengurusan kami. Aku tanya, apasal bukan akaun nama Kastam? Dia kata sbb kami ni kecik je, kastam kat airport, bukan pejabat kastam utama. Bila difikirkan, mmg bangang la jwpan dia sbb bukan besar ke kastam kat KLIA tu? It's an international airport, for God's sake. Mesti ada a few stations kan? Itu pun tak termasuk quarantine room or whatever room they have utk detain org. Pompuan tu suruh aku call balik after a few minutes utk ckp dgn 'kwn' aku ni. Aku tak call back immediately sbb masa tu ada la dok call adik aku utk update info yg masing² dpt (adik aku call pejabat kastam punya fixeed line and pegawai yg jwb phone tu terus call number 'Roslina' and start tanya² dia mcm² soalan about kastam yg dia takleh nak jwb). Mmg org kastam pun kata si 'Roslina' ni penipu n bukan org kastam. Ada at one point tu aku dah sakit hati, aku call balik nombor 'Roslina' tu sbb ye la kan, mahal la aku dok call nombor UK. Mmg cilanat la manusia 2 ekor ni. Bila si pompuan ni pass phone kat jantan tu, aku dah tak tahan n terus ckp kat dia, 'I know what you're doing.' Dia dok berlakon blur lagi, ingat aku ni bangang tahap apa. Aku terus cakap kat dia 'I got you checked out. I know you're a liar.' Pastu aku terus letak phone. Aku tak nak la maki² sbb kot² la dia ada letak spy dok perhati aku. Dah la aku dtg sorg masa tu. Takut gak bila boyfriend adik aku pesan suruh berhati² kot ada org dok perhati kan. But dlm time mcm tu, aku mmg alert gila² la. Masa drive pun asyik check dlm rearview mirror, kot ada kereta lain dok ikut ke apa. Mcm dlm cite kat TV tu. Only that this is happening FOR REAL.

Moral of the story, hari ni berjuta² org yg nak cuba menipu kita setiap hari dgn mcm² tactic. Diaorg carik mangsa mcm kita dok pi kerja carik rezeki. They do this for a living. And they perfect up their strategy with every failed assignment. Dia pun ada post-mortem agaknya. Diaorg buat benda ni so convincingly, kita pun sampai dah percaya la diaorg ni genuine n ikhlas. Abis lembut gigi dr lidah la.

Aku ni kira sgt² bernasib baik sbb
1. tak berjumpa dgn org ni
2. belum buat apa² bayaran
3. aku bgtau family n kwn² about the guy and not just keep it to myself and get into deep sh!t alone
4. mak ayah aku salu doakan keselamatan family.
5. aku tak la sampai fall head over heels kat jantan ni. Suka tu mmg la, tapi takde la sampai tahap tak lalu mkn, tido tak nyenyak.
6. aku ni mmg paranoid so aku salu pikir benda² buruk n dr awal lagi aku tak nak letak harapan yg tinggi menggunung sbb takut kecewa. Excited pun sikit² je.
7. aku dah berumur n dah a bit wiser la. Buatnya aku masih muda melonjak² agaknya aku dah buat dah benda² bodoh sbb masa muda² dulu memang buat apa pun ikut suka hati aku je. Even when pikirkan balik benda² yg aku buat masa muda dulu, skrg ni aku tak berani nak buat kot, dok pikirkan mcm² bahaya dunia ni, specifically Malaysia ni. Dulu jln sorg² kat tgh² town dgn cash bnyk² mlm² pun relax je. Skrg ni withdraw dr ATM ratus², bukan ribu pun, dah pikir mcm²
8. aku tak bagi personal info about myself mcm tmpt keje, account number, IC number etc. (tapi silap aku bgtau dia nama penuh aku) 9. aku ni paranoid so segala conversation aku dgn dia on YM dilog n boleh bukak balik utk baca, nak check apa yg aku dah reveal kat dia. Even messages yg hantar kat Tagged pun aku simpan. (Ye, aku mmg paranoid tahap apa aku tak tau, but it's better to be safe than sorry!) Aku terus delete dia dr Tagged list tapi aku still boleh track him but he can't access my account sebab aku dah restrict him. Unless kalau dia terror hack (which I doubt sebab mamat ni mengeja pun tak berapa pandai, grammar pun boleh tahan berterabur gak la for someone who claims to be  British, educated and loves reading - sgt la tak masuk akal!), I don't think he can access my account.

Buatnya aku jumpa jantan ni, ntah la kena kidnap ke, rogol ke, bunuh ke, pukau ke (na'uzubillahiminza lik) , Allah je yg tau apa yg diaorg ni akan buat lepas dia kebas duit aku (yg tak berapa ada pun). Kalau dah byr duit tu, sorry la nak dpt balik. Kot buat police report pun, aku tau apa polis nak kata: there's nothing we can do. It's so predictable sebab pada satu masa dulu ayah aku dah pernah kena tipu by some Indonesians and itu la jwpan polis bodoh yg kami jumpa utk buat report. Bila aku dah cite kat kwn aku about the revelation, dia bgtau yg ada lagi sorg kwn kitaorg yg dah terkena dgn mamat Siam ni, a few years ago. Kwn tu bukan setakat kena ketuk (duit PTPTN kena kebas, credit card sampai RM20k dah maxed out, skrg dok byr sikit²). On top of that, the guy has been bashing her. And she says until today she still doesn't know why she kept on going back to him. And they suspect si mamat ni dah jampi kwn kitaorg ni. Itu pun nasib baik her parents mcm perasan yg anak diaorg ni kena bantai agaknya, so they intervened and brought her home (sbb masa tu dia pi duduk serumah dgn itu jantan - dia Chinese so tak kesah la duduk serumah kan). Nasihat aku pada kwn² sekalian, make sure korang keep in constant touch with your family (kalau tak parents, adik-beradik pun ok la) or close friends so that they know u r safe. Update a couple of yr family members or friends about what is happening to you, who you meet, bukan sebab nak kepoh pasal hidup kita mcm artis but to make sure that u r literally safe, sane, aware and alive. Seriously, aku bersyukur sgt² nothing happened to me. Tapi maki² gak la sebab penat drive to KLIA. Bukan dekat airport tu, abis minyak gak tau. Dah la parking kat airport tu mahal. Bazir duit n masa aku je.

So now, if sesiapa boleh tolong cari details pompuan ni, pls do so supaya boleh la kita expedite utk tangkap pompuan ni. Nak terus bagi alamat umah dia kalau boleh sbb polis malas nak buat kerja, kalau boleh kita senangkan kerja dia, tinggal nak gi serbu umah je. Aku nak gak tulis kat paper supaya org aware of these cases (ada different cases, some kononnya nak join venture buat business n mcm² lagi la, diaorg ni creative tak terkata sbb ni kan periuk nasi haram diaorg...). Nak tunggu n harap kat police report je, nothing will happen and everyday akan ada org yg ditipu. Kita ni rajin² la doa mintak perlindungan Allah supaya tak teraniaya dek culprit² laknat ni. Diaorg ni mcm jin, setan n iblis. They live among us. Serious.

=================================

macam-macam cara manusia akan lakukan kat dunia ni untuk cepat kaya. ambillah iktibar dari pengalaman dia. 

renung-renungkan
signature2

9 comments:

  1. Thank god u are okay . Some ppl would do anything to get what they want kan .

    ReplyDelete
  2. kisah orang lain, share jer kat cni :)

    yups~ they don't care if other people suffer as long as they got money.

    janganlah jadi hamba wang. huhuhu

    ReplyDelete
  3. seb baekla dlm kadaan panik pon die bley befikir sume bende 2 dgn waras lg.klo aku,silap gaye men ikot je..org suh byr aku pon byr..huhuh

    ReplyDelete
  4. ko jangan weyh~ bahaye dow. jgn bagi muka kat orang2 cenggineh.

    ReplyDelete
  5. Banyak dah hal macam nie. Tapi apapon jangan bank in ke akaun pihak ketiga sesuka hati. Apa saja urusan kerajaan atau kompeni courier tidak menggunakan akaun persendirian.

    ReplyDelete
  6. terima kasih bagi info. betul tu. kene betul2 confirmkan kalau nak buat sesuatu transaction~

    ReplyDelete
  7. kawan ku bagi email kamu saya boleh bantu kamu. ini email saya suzie_cute19@yahoo.com terima kasih

    ReplyDelete
  8. salam...huda
    ain tertarik gan tilisan huda mengenai kes menipu nie.ain nak berkongsi cerita dgn huda boleh?actually,ain dah terkena pn.ain habis rm13,000.00 something.gara2 percaya akan dapat bungkusan dari UK.ain pn kenal mamat nie dari Tagged jugak dengan nickname Madison Calvin yang kononnya dia org German yang kejer kat Embassy German di UK.siap nak kukuhkan perkenalan kami,dia bagi tunjuk gambar keluarga dia n gambar2 dia.apa yang Huda citer kat dalam tulisan Huda, sama sgt2 gan apa yang ain alami.cuma ain nie untuk terima bungkusan jer bukan nak sambut dia.dan lg beza sbb ain bodoh sangat boleh percaya cakap2'agent' yang kononnya hantar barang itu.jadi,leburlah duit ain 13 ribu tue.untuk pengetahuan,dia ada minta rm7,700 lg but ain pelik pulak (ala2 minda nie baru terbuka lah kot).ain pk dah 13 ribu ain bayar,knp masih tak dapat2 bungkusan tue.past tue agent dia org bleh minta rm7,700 lg plak.ain jd confuse.Allah bukakan hati,ain call airport yg kononnya agent dia tersadai xbleh lepas,n airport kata xada plak org yang belum terlepas dari basement.ditambah airport dah tutup masa tue (sbb dah pukul 12 malam).ain xsedap hati,ain jumpa personal gan polis bantuan disana,n dia org pn cakap yg sama.so,polis tue nasihatkan ain buat laporan polis.ain pn buat laporan polis.lelaki penipu (si agent barang tue) siap usut2 ain lagi kata nak report polis untuk tangkap ain sbb dalam bungkusan ain ada duit banyak.ain minta nasihat polis yang ain kenal,polis tue kata jgn risau.awk tak salah apa2 nie kes penipuan nie.polis kata diaorg akan siasat hal ini berdasarkan bukti2 yang ain ada.past tue dia org kata,nak dapat duit lagi mungkin taklah@susah.kalu nak dapt pn,pelung tipis.tp.untuk dptkan orgnya,insyallah.so,ain kalu polis dapat tangkap orgnya pn dah cukup baik.sbb polis akan hubungi ain bila dah dapat tangkap org yang berkenaan.family ain tau perkara nie,tp xtau ain dah bayar sebanyak rm13 ribu tue.tp,ain nak selesaikan sendiri xmau susahkan family ain.kalu famili ain tau....fuhhh....sendiri mau ingat laaa....kalau huda sudi,nie email ain : nurain_cahayamata@yahoo.com.my atau gi jer kat facebook ain.teringin betul nak berkongsi pendapat gan huda pasal hal ni.boleh ya.thanks.

    ReplyDelete
  9. hudaaa!!! tetibe aku terigt pnah baca kat blog ko rupenye pasal scam ni! omg! ofismate aku terkena SEBIJIK macam yang ko share nih.. aku gugle balik kat mana aku pnah baca, trus jumpa blog ko balik. heheh. seriously, modus operandi ni masih berleluasa.. everyone be careful!!! aku baru je tahu pasal ni like a few minutes ago!! Aaaahhh. bahaya

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *