#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Tuesday 4 May 2010

otai blogger mintak aku buat tutorial?? erkkkk....

Assalamualaikum dan salam sejahtera kawan2.


walaupun aku sangat malu (baca: xyakin dgn diri sendiri), tapi berbekalkan semangat hidup untuk memberi, aku tetap buat entry tak seberapa ini. hehe


baiklah kawan2. otai blogger iaitu ARC™ telah meminta aku mengajar sesuatu, maka aku buatlah. (aku rasa ramai dah taw, tapi aku buat jugak lah)


ini yang dipinta :


bagaimana caranya untuk meng"highlight"kan komen penulis


1. mula2, mesti lah kene login akaun blog anda, pilih Layout, Edit HTML.oh ya, takut ade ape2 jadi kan, jangan lupa backup korang punya template eks. nanti tak jadi, satu hal la nak kene debug pulak~ huhuhu

2. oke sesudah itu, tandakan kotak Expand Widget Templates


3. mari cari keyword ini : ]]></b:skin> tekan ajer Ctrl-f, masukkan keyword tu.


4. jumpa~ sila pastekan script di bawah sebelum keyword di atas. atau boleh sahaja tampal kat CCS. 


.comment-body-author {
background: #E6E6E6;
 
/* Background color*/
color: #000; 
/* Text color*/
border-top: 1px dotted #223344;border-bottom: 1px dotted #223344;border-left: 1px dotted #223344;border-right: 1px dotted #223344;
margin:0;
padding:0 0 0 20px;
 
/* Position*/
}


hoh, penat jugak wat tutorial eks. oke2 blom abes lagi.


5. cari kod2 ni plak.


<dl id='comments-block'>
<b:loop values='data:post.comments' var='comment'>
<dt class='comment-author' expr:id='"comment-" + data:comment.id'>
<a expr:name='"comment-" + data:comment.id'/>
<b:if cond='data:comment.authorUrl'>
<a expr:href='data:comment.authorUrl' rel='nofollow'><data:comment.author/></a>
<b:else/>
<data:comment.author/>
</b:if>
said...
</dt>
<b:if cond='data:comment.author == data:post.author'>
<dd class='comment-body-author'>
<p><data:comment.body/></p>

</dd>
<b:else/> 

<dd class='comment-body'>
<b:if cond='data:comment.isDeleted'>
<span class='deleted-comment'><data:comment.body/></span>
<b:else/>
<p><data:comment.body/></p>

</b:if>
</dd>
</b:if>
<dd class='comment-footer'>
<span class='comment-timestamp'>
<a expr:href='"#comment-" + data:comment.id' title='comment permalink'>
<data:comment.timestamp/>
</a>
<b:include data='comment' name='commentDeleteIcon'/>
</span>
</dd>
</b:loop>
</dl>


6. yang warna merah tuh lah yang korang kene tambah kat script. position kene betul yee. jangan salah letak. dah siap tu, save template tu ye.


aduh. penat2. aku tak sangka wat tutorial memang penat. jadi aku nak bagi penghargaan kat orang yang aku amek idea neh: Trick Tips Blogger


oh ye, color code tu, erm... boleh la cari kat mana2.
 hahaha. tak membantu langsung. yelah2 . aku tolong carikan. nak tekan neh. pilih la mane2 korang suke ye~


menggeletar jari aku menaip. huhuhuuuhu


sekian, renung2kan dan selamat beramal~ 
myself

11 comments:

  1. BESTGILA!!! thanks wehhhhhhhhh
    btw, saye bukan otai. xckop ilmu ni kena menuntut dr orang =)

    ReplyDelete
  2. aku xjumpaaaaaaaa kod pertama tuuu

    ReplyDelete
  3. patutla...salah taip hehe

    ReplyDelete
  4. hehehe~ yeye je xmngaku otai

    takper, rendah diri itu bagus. marilah aku tolong angkatkan~ muehehehe...

    kalau jadi, bagi tahu kawan, kalau tak jadi, bagi tahu aku eks :)

    ReplyDelete
  5. BTW, xjadik sebab coding comment aku mmg da tuka. susa kot tutorial ni nak buat hahahha. aku try kat blog malaysian student ah nanti

    ReplyDelete
  6. BTW, pls betulkan kod pertama tu. salah tu

    dah try kat my other blog, xjadik =(

    ReplyDelete
  7. hoh, aku dah tukar.
    aku dah double triple cek, oke kot. sejebon macam dalam aku punye html.

    aku pening2 lalat. tak sangke wat tutorial neh susah. huhuhuhu

    lagi 1 option, cbe ko embed komen below post. bole jadik tak? hehe

    ReplyDelete
  8. wah teror main css yer.leh la tolong sy lepas ni.bagus gak tutorial ni.

    ReplyDelete
  9. eh, xteror ah

    kalo teror memang ah cantek page neh aku kerjakan

    huhuhhuuhuuu

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *