#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Wednesday 25 July 2018

Susah Nak Bangun Pagi

Lepas balik kerja kan, kadang-kadang aku tak balik rumah terus. Ada sesetengah hari aku akan pergi berbasikal atau menguruskan team futsal wanita. Kebiasaannya aktiviti sukan malam macam ni akan habis antara jam 12 tengah malam hingga ada yang 1 pagi paling lewat. Sampai rumah pulak tentu-tentu nak mandi, solat isyak dan sebagainya, paling cepat pun boleh terus tidur antara jam 2-3 pagi.

Nak bangun balik awal pagi nak pergi kerja memang susah. pernah sekali aku terlajak tidur dan sedar-sedar jam dah pukul 8 pagi. subuh terlepas hangus macam tu je. tengok alarm dekat phone semuanya missed. satu hari tu aku scroll twitter, terjumpa satu apps menarik untuk memudahkan kita bangun pagi. aku cuba jugak la install dan tengok hasilnya.


nama apps tu ialah "alarmy" 
apa yang best sangat pun pasal apps ni. kalau tengok dalam bulatan dekat gambar atas ni, aku letak caption "subuh" dan sebelah dia ada gambar matematik. gambar matematik tu sebenarnya cara yang aku pilih untuk tutup alarm. kalau tekan gambar tu akan keluar screen macam gambar kat bawah.
apa yang apps ni buat ialah kalau nak padamkan alarm, kena buat kerja dulu. apa yang kita nak buat boleh pilih. contoh macam aku, pilih nak selesai 3 masalah matematik, level susah teruk punya. yang ni pun boleh pilih berapa banyak soalan dan berapa susah soalan yang kena jawab tu. jadi aku kena bangun, jawab 3 soalan matematik tadi. kalau salah tak boleh tutup alarm. kalau ketiga-tiga soalan tu dijawab dengan betul baru boleh tutup.

selain soalan matematik, boleh nampak ada beberapa kaedah lain nak tutup alarm. contohnye snap 1 gambar yang sama dengan gambar yang kita set untuk tutup alarm tu. contoh sebelum tidur kita letak gambar tv dekat ruang tamu. then untuk tutup alarm tu, kena bangun dari katil, pergi ruang tamu, snap gambar. kalau sama dia akan dismiss. pendek cerita, nak tak nak kena bangun dari katil jugak untuk tutup alarm tu. tapi aku pesan jangan letak gambar kucing sendiri. risau kucing tu pagi-pagi merayau ntah bila nak balik, terus tak dapat nak tutup alarm. bunyi dia boleh tahan bingit jugak.

yang gambar shake tu pulak, kita boleh set nak goncang telefon beberapa kali untuk tutup alarm. aku tak pilih yang ni sebab risau nanti stress sangat aku baling je handphone tu. tak boleh.. tak boleh

cara yang terakhir pulak, scan barcode yang sama macam kita set sebelum tidur. macam biasa selagi data barcode tu tak sama, selagi tu alarm bunyi.

Jadi aku suka pendekatan pencipta apps ni sebab dia paksa aku bangun dari katil bukan untuk tutup alarm semata-mata tapi kerah otak aku terus berfikir dengan baik.

Kalau korang pulak, korang guna cara yang macam mana?






No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *