#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Saturday 21 March 2020

Sejarah Wabak HIV / AIDS

Sumber: Twitter Puan Eleena M. @PopPelangi

Freddie Mercury merupakan seorang vokalis beroktaf tinggi yang popular semasa eranya ketika 70an dan 80an dalam kumpulan Queen.  Satu hari di tahun 1986, beliau kelihatan berada di klinik HIV di London, dan 5 tahun kemudian meninggal dunia.


Pada era 80an dan awal 90an, ada dua perkara yang menakutkan dunia: dadah dan AIDS. Disebabkan berlakunya penjualan heroin yang meluas pada zaman itu (yang adakalanya sampai melibatkan Presiden AS, Ronald Reagan dalam Iran-Contra), AIDS juga turut meningkat pada era tersebut.
HIV merupakan sejenis lentivirus yang berasal dari primat bukan manusia di Afrika Barat dan Tengah. Penyakit ini mula dikesan di Congo pada 1920an.



Antara puncanya ialah tabiat seks dengan haiwan (bestiality) dalam masyarakat tersebut menyebabkan ia merebak di kawasan itu. Ditambah pula dengan penggunaan jarum semula pada era tersebut (satu kesilapan yang pada ketika itu tidak mengetahui penyakit ini) oleh doktor dari penjajah Belgium, Congo mengalami epidemik HIV yang cukup teruk pada ketika itu. (link)

Terdapat pelbagai jenis HIV, namun terbahagi kepada dua kelompok iaitu HIV-1 dan HIV-2. 90% yang dihidapi manusia ialah kes HIV-1 dari kumpulan M.  Ia berasal dari cimpanzi yang tinggal di Congo, Cameroon, Gabon, Republik Afrika Tengah dan Equatorial Guinea.



Kes HIV pertama yang direkodkan ialah pada tahun 1959, di New York oleh lelaki yang bernama Ardouin Antonio.

Kemudian Robert Rayford dari St Louis mati atas simptom yang sama. Remaja itu mati kerana menjadi pelacur lelaki dan menjadi mangsa penderaan seksual.

Amalan memakan daging monyet juga menjadi salah satu punca wabak ini mula merebak, terutamanya di Cameroon ketika era perang saudara sekitar 60an. Pada tahun 1966, HIV mula dikesan di Norway kerana warganya melancong ke Cameroon dan mencuba makanan eksotik.

Kemudiannya terdapat penyakit misteri yang melanda komuniti gay, di beberapa negara Eropah, dipanggil Kaposi sarcoma, iaitu sejenis kanser kulit pada era 70an. Pada tahun 1981, penyakit ini mula dikesan di komuniti gay di San Francisco iaitu di daerah Mission dan Castro. Penyakit ini kemudian mula merebak dari kalangan selebriti di Hollywood, dan mencetuskan sensasi dan perhatian dunia pada era 80an. Simptom Kaposi sarcoma mula merebak di bandar-bandar besar di Amerika, terutamanya dalam kelompok gay.



Pada 3 Julai 1981, New York Times melaporkan penyakit ini yang berleluasa di New York.
Apabila selebriti Rock Hudson dan ahli falsafah Michel Foucoult menghidap penyakit ini, satu siasatan mula diambil secara besar-besaran mengenai penyakit ini.  Penyakit ini berpunca dari percampuran darah atau bendalir badan yang dijangkiti virus. Gejala perkongsian jarum suntikan dari kalangan pengguna dadah juga menyebabkan virus ini merebak dengan begitu pesat sekali. Era 1980an yang merupakan era penggunaan heroin paling kronik, menyebabkan ia sering merebak di kelab-kelab malam dan pusat pelacuran.



Pada asasnya, HIV ini menyerang sel-sel darah putih yang merupakan sistem pertahanan tubuh badan manusia. Apabila ketiadaan sel-sel ini, penyakit lain apabila menyerang, akan mengakibatkan badan tidak mampu untuk menahan virus dari menyerang sel-sel lain.


Selepas kematian Freddie Mercury dan Miles Davis pada tahun 1991, timbul satu kesedaran untuk mengelakkan gaya hidup berisiko tinggi dengan HIV. Kempen anti dadah dilaksanakan di sekolah-sekolah (termasuk sekolah saya untuk mengajar kanak-kanak untuk takut dengan penyakit ini).


Pada pertengahan 1990an barulah HIV dicatatkan merosot, serta pengurangan penggunaan jarum suntikan untuk heroin atau morfin. Kempen seks selamat dengan menggunakan kondom mula dijalankan pada 1990an dan sejak itu penularan wabak HIV mula merosot di Amerika. Tetapi di Afrika, ia masih lagi merebak terutamanya di negara-negara asal. Budaya memakan daging monyet, seks dengan monyet atau penyalahgunaan jarum suntikan masih berleluasa di Congo, Cameroon dan Republik Afrika Tengah.

Seramai 32 juta kematian yang dicatatkan sejak 1959 hingga hari ini, dengan 75 juta kes direkodkan, dan masih dianggap pandemik oleh WHO. Mungkin sekolah hari ini tidak ada kempen HIV/AIDS yang sekuat generasi saya, mungkin berkurangan berbanding 80an, tapi ia masih merebak.

1 comment:

  1. Eeeyuuuuu nyaaa.... virus ni mula sebab manusia buat benda yang Allah larang kan? Ok tengs baru tau sejarahnya... hmmm Jemput singgah: Resepi Fluffy Souffle & Dalgona Coffee

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *