#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Wednesday 11 March 2020

Lepas je habis SPM, macam-macam aku buat

Waktu result SPM keluar, macam-macam memori masa dulu teringat. Bila scroll Facebook ada nampak Siakap Keli Press snap shot tweet Selamber jon @bumilangit macam kat bawah ni:



Aku dulu habis SPM, mula2 melanguk jugak kat rumah. Then merayau jalan kaki pergi sekolah rendah kat kawasan Taman rumah, minta kerja kat kantin sekolah. 2 sekolah aku pergi, 1 sekolah amek aku 1 hari je then kena terminate dah sebab aku tak reti masak. Lepas tu cari sekolah lain, dapat keje kantin sekolah agama. 1 hari owner bayar rm10. Mahal la bagi aku sebab keje aku jual makanan je. Owner cakap kalau makcik2 bawang tu Tanya berapa gaji sehari, cakap rm5 je tau. Aku OK je. Even dengan makcik2 bawang tu pun aku x geng.

Satu hari tu boss panggil ajak naik kereta dia tunjuk mana rumah aku. Aku ni tak fikir bukan-bukan ikut je la. Duk borak dalam kereta dalam 5 min je pun sampai la depan rumah. Dia bayar gaji aku seminggu, dia cakap sorry tak mampu nak hire aku lagi sebab ekonomi dia x berapa baik. Adui. Kena terminate lagi. Sambung melanguk kat rumah. haha

X lama lepas tu, Giant Batu Caves dibuka. Ape lagi jalan kaki la cari kerja. Interview kat satu kedai makan nama "Butler". Lepas interview aku dapat keje, esoknya masuk. Kedai fast food ni sama je macam fastfood lain. Jual ayam Goreng, burger, tapi masa KFC x jual nasi, Kedai ni ada nasi ayam. Lepas tu ada wafer. Macam2 la. Masa kedai Butler ni kalau x silap aku outlet ke dua kat Malaysia kot lepas KLIA. Baju staff kaler oren. Orang yang datang order makanan semua minta float, masing2 ingat ni kedai A&W.

Alhamdulillah dapat kerja, duduk kitchen jadi tukang masak. Segala jenis resepi fast food kena hafal especially nasi rempah dia. Masa ni la baju aku dari XL pantas mengembang ke XXL. Haha. Lunch fast food. Dapat entitlement kan. Air gas free flow kot masa tu. Habis keje malam boss bagi bawak balik makanan lagi. Mampuih.

Ada sekali tu tak ingat berapa kali, aku keje dengan family member; Jas, meniaga kat tapak pasar malam. Lepas keje Butler, aku terus g pasar malam hari rabu. Sambung kerja oi sampai tengah malam. Kalau OR, OK la. Kalau shift malam je x keje. Arwah ayah Jas bagi aku gaji rm20. Mahal betul rasa. Tapi kejap je sebab aku kan dah kerja kat kedai fast-food tu.

Nak masuk matrix, baru berhenti kerja. Awal2 supervisor aku bagitau bukan tak nak naikkan pangkat aku tinggi sikit tapi dia tau aku akan further study lepas ni. Haha. Tapi aku tak de la datang sekolah amek result SPM pakai uniform butler tu. Haha

Habis matrix, aku datang balik. Kedai masih ada, supervisor yang sama. So aku sambung kerja kat situ sampai la masuk U balik. Gitu la kisahnye. Sekian

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *