#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Monday 2 March 2020

Recovery Pun Penting Juga

Bimillaahirrahmaanirrahiim
Assalamualaikum WBT | Selamat Sejahtera

Proses pemulihan atau biasa kita sebut recovery adalah penting bagi setiap orang. Kenapa recovery penting? Sebab masa ni lah badan kita akan mula menyesuaikan kita terhadap tekanan yang kita hadapi semasa latihan / perlumbaan dan kesannya akan dirasai semasa recovery. Recovery juga akan menambahkan lagi tenaga yang tersimpan serta mambaiki tisu badan yang rosak. Antara kesan buruk kalua tak buat recovery seperti badan rosak, depression, performance drop, risiko untuk mendapat injury yang tinggi serta banyak lagi.

Melalui pembacaan dan pengalaman rakan-rakan sukan lain, aku dapat simpulkan ada 3 perkara yang perlu dilakukan untuk recovery. Perkara pertama melakukan aktiviti ringan dalam masa 24 jam selepas latihan selama satu jam. Contohnya klau kita ambil sukan basikal, kita boleh kayuh keesokan harinya dan pastikan heart rate tidak melebihi zon 2 selama satu jam.

Yang kedua, rehat secukupnnya. rehat bukanlah bermaksud tidak melakukan sebarang aktiviti atau pekerjaan tetapi rehat daripada melakukan aktiviti sukan yang berat. Rancang untuk tidur dengan cukup.

Ketiga pula pengambilan nutrisi yang betul untuk badan. Walaupun kita kehilangan beribu-ribu kalori, bukan bermaksud kita boleh makan sebarangan. Pastikan makanan yang diambil mengandungi kandungan carbohydrate dan protein yang tinggi, minum air secukupnya, mengadungi bahan anti-oksida (untuk membaiki muscle yang rosak) serta recovery shake (protein / carbs), secepat mungkin selepas selesai latihan / perlumbaan.

Sekian terima kasih. Semoga bermanfaat!
Primus V juga mengandungi bahan yang baik untuk muscle recovery. Boleh WhatsApp sekarang untuk mendapatkannya!

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *