#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Saturday 21 March 2020

BENARKAH KELLIE'S CASTLE INI BERHANTU?

Sumber: Twitter Puan Eleena M. @PopPelangi

Kellie's Castle dibina oleh seorang hartawan Scotland bernama William Kellie-Smith pada 1915. Dibina di tebing Sungai Raya, di Batu Gajah Perak, ia dibina untuk isterinya, Agnes dan anak lelakinya, Anthony. William Kellie-Smith merupakan seorang jurutera British yang lahir pada 1870. Pada usia 20 tahun, beliau ke Tanah Melayu dan menceburi bidang perlombongan timah bersama rakan niaganya, Alma Baker.



Pada 1903, beliau mengahwini kekasihnya, Agnes. Pada tahun berikutnya, beliau mendapat cahaya mata yang merupakan bayi perempuan, Helen. William mengharapkan anak lelaki kerana mahu anaknya mewarisi perniagaannya, selama bertahun-tahun selepas itu, Agnes berusaha untuk hamil, tapi gagal.

William Kellie-Smith
Pada akhirnya Agnes telah melahirkan seorang anak lelaki bernama Anthony, pada tahun 1915. Perang Dunia Pertama yang berlaku dari 1914-1917, menyebabkan projek rumah itu tergendala. Lebih memburukkan keadaan, Kellie berhutang keliling pinggang kerana nak siapkan rumah ini. Bangunan ini ada 14 buah bilik, sebuah bilik bawah tanah dan terowong rahsia itu juga dilengkapi dengan lif yang pertama dibina Tanah Melayu.



Rumah ini menelan kos $300,000 (atau $17 juta dalam harga sekarang). Rumah ini bercirikan rekabentuk Mughal seperti di Agra, India, kerana Kellie amat menyukai rekabentuk dari sana. Beliau mengimport sejumlah besar buruh dari India di samping batu marmar yang mahal dari sana bagi tujuan tersebut. Semasa dalam pembinaan, pekerja-pekerjanya terkena jangkitan Spanish flu yang membunuh 50 juta dan berjangkit sehingga 500 juta orang. 😷

(Bila kenang balik, betapa majunya kita dalam teknologi perubatan berbanding 100 tahun yang lalu. Walaupun risau dengan COVID-19 ni.)



Wabak ini sebenarnya berasal dari medan perang di Austria, namun dirahsiakan tentera baik tentera Berikat mahukan kuasa Tengah.  Ia mula dilaporkan di Sepanyol, negara yang neutral dalam Perang Dunia Pertama, sekaligus ia dipanggil "Spanish flu".

Akibat kematian pekerjanya, Kellie mendirikan sebuah kuil berhampiran kawasan tersebut sebagai menghormati pekerjanya yang mati akibat wabak itu.  Rumah itu kemudiannya terbiar, dan apabila Kellie meninggal dunia ketika di Lisbon, isterinya meninggalkan Tanah Melayu dan pulang ke Scotland. Akibatnya, rumah agam itu dibiarkan terbiar.



Beberapa orang pelancong pernah mendakwa melihat kelibat orang British dan India yang berpakaian era 1920an ketika melancong di situ. Beberapa orang juga pernah terlihat kelibat anak kecil berlari di koridor tersebut, atau suara orang bercakap dalam bahasa Tamil terutamanya di waktu malam.


Kalau main spirit of the coin di sini, agak-agak hantu tu nak tak cerita apa yang sebenarnya berlaku di sini sebenarnya?

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *