#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Friday 3 August 2018

Bertenang dan Ucaplah Alhamdulillah

Segala persediaan fizikal dan mental dijalankan. Boleh dikatakan sebulan sebelum perlumbaan, aku dah mula training, jaga pemakanan dan yang penting, pastikan bekalan air dalam badan mencukupi. Sehari sebelum perlumbaan, aku dah siap-siap tidur kat rumah kawan yang lebih dekat dengan lokasi. Basikal, nombor plate & bekalan semua dah ready.

Aku berjaya menyelit dalam peloton pertama untuk beberapa kilometer pertama sebelum mereka (baca: rider yang kuat-kuat & laju-laju / pro-rider) mula breakaway dekat flyover. So lepas tu aku duduk dekat peloton lain, yang aku sempat cangkuk. Seronok memang seronok sebab less effeort tapi high speed untuk orang macam aku.

Tak tau lah ntah macam mana, tayar depan aku bergesel dengan tayar orang depan aku. Jadi aku tercampak ke kiri jalan, syukur Alhamdulillah tu kawasan rumput. Aku bangun dan tengok meter, baru KM65, masih berbaki 100km lagi. Aku pastikan tak ada sebarang kecederaan pada kepala, badan, kaki dan tangan. Then aku check basikal, semua OK kecuali rantai jatuh. Nombor plate aku diambil oleh komisar. memang dah prosedur barangkali. Lepas betulkan rantai, aku sambung kayuh.

The moment aku bangkit & kaki mula kayuh, seluruh upper body aku terasa sakit terutamanya pinggang dan bahu. kaki terasa berat yang mana aku sangkakan memang aku dah habis kudrat. Aku nak cangkuk peloton yang lalu sebelah aku pun rasa tak larat.Nak tak nak memang aku terpaksa kayuh sorang diri. Apa yang aku fikirkan, aku tak nak DNF (Did Not Finish) tapi kalau komisar stop aku dari teruskan kayuhan, aku redha je lah.

so sampai tengah jalan, ada sorang abang tu cuba tarik aku. Speed pun tak laju dalam 30kmph je tapi still, aku tak boleh nak follow. boleh bertahan speed 25 je. so abang tu tolak aku dari belakang dan cakap "beratnye". Aku diam je la. tengah pewai ni tak larat dah nak gelak. Dia suruh aku berhenti tepi jalan. Rupanya aku susah nak kayuh sebab brake belakang bergesel dengan tayar.

Lepas dah betulkan brake, kitorang sambung kayuh. kami pacing motor sebab dia tarik dalam 30-33 kmph. tapi dalam beberapa km lepas tu aku toleh belakang takde sape pun ikut. rupanya abang yang tolong aku tadi dah lama terlepas. nak tak nak aku terpaksa jugak la habiskan sorang-sorang. motor tu pulak tarik sampai water station yang ke 2 je. so sampai akhir, aku kayuh lah sorang-sorang. Alhamdulillah aku berjaya habiskan sebelum COT (Cut Off Time), dalam keadaan badan yang sakit-sakit. nak bongkok masa downhill, sakit pinggang. nak offsaddle, sakit bahu. so layan je lah.

Keluar result, rupanya aku dapat placing nombor 9 dan aku yakin kalau aku tak terlibat dengan kemalangan pada awal tu, besar kemungkinan aku dalam top 5.

tapi aku yakin yang semua kejadian ni ada hikmahnya yang Allah nak bagi. harap di lain race, i'll be back stronger. jyeahhh

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *