#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Monday 14 October 2013

Kesukaan dan Kejayaan

Bismillaahirrahmaanirrahiim

Assalaamualaikuum

Selamat menyambut hari raya Aidil Adha buat semua umat Islam seluruh dunia walaupun hanya segelintir yang membaca. Cewah. Semoga kita semua mendapat keberkatan hidup di dunia dan akhirat. 

Sabtu akan datang, 19 Okt 2013, aku akan menduduki peperiksaan dalam bidang nutrisi. Aku tak tahu kenapa aku ambil kursus ni - jauh dari bidang kejuruteraan. Balik pada tajuk - minat. Aku minat sesuatu yang macam ni. Tapi bila dah study, menyesal. 

Aku suka makan daging, cheese, coklat, gula-gula dan segala macam yang dikatakan penyumbang kepada masalah kesihatan sejagat seperti serangan sakit jantung, obesity, diabetese, common cancers (breast, prostate, large bowel), autoimmune disease & wide ranging disease (bone, kidney, eye and brain disease). Kajian yang dijalankan oleh professors dan doctors yang ada mengatakan dairy products amatlah buruk untuk manusia. Pendek cerita; susu lembu untuk anak lembu, susu kambing untuk anak kambing, susu kucing untuk anak kucing dan susu ibu untuk bayi. Boleh cari sendiri. Percaya atau tak, terpulang.

Aku baca, baca dan baca, turun dapur makan rendang daging. Sedap. Masuk bilik baca buku, rasa lapar, pergi dapur makan rendang daging. 

Belajar sebab minat. Bukan kejayaan pada kesihatan tubuh badan 😔

Apa yang aku nak katakan sebenarnya, matlamat hidup kita yang menentukan arah perjalanan hidup kita, perbuatan, dan keputusan yang diambil; bukan minat. Pernah dengar: "aku nak kurus, tapi aku tak suka makan sayur & buah-buahan" nah keluar la segala macam makanan tambahan yang boleh ditelan tanpa menghiraukan segala kesan sampingan yang ada.

Atau: aku nak masuk syurga, tapi aku tak suka la bangun malam, tak minat belajar mengaji, tak minat dengar ceramah agama, tak nak solat dan pendek cite susah la ikut perkara yang Allah suruh

Nauzubillaahiminzaalik. Peringatan untuk diri sendiri. Aku pun bukan baik mane pun 😒

Banyak lagi contoh yang boleh diambil. Fikir-fikirkan dan renung-renungkan. 

MINAT atau MATLAMAT

anda yang tentukan. Tiada jalan singkat untuk mencapainya. 

Kbai!

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *