#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Monday 2 September 2013

5 Perkara Kebanggaan Rakyat Malaysia Edisi Jalanraya

bismillaahirrahmaanirrahiim

Assalaamualaikuum

Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 56. Tadi aku drive balik ke rumah dari tempat kerja agak awal dari biasa. selalunya lepas matahari terbenam baru aku terkial-kial pack barang. hari ni macam oke sikit la nak cabut awal sikit. hehehe

perjalanan dari tempat kerja ke rumah ambil masa 3 minit kalau lengang takde kereta dan traffic light semua hijau. jawa cakap lean la kot. aku tak berapa reti sangat cakap jawa ni. tapi kalau worse case macam ade traffic light atau kereta beratur panjang, mungkin ambil masa 10 minit la. jadi dalam masa 10 minit ni, macam-macam suasana ada. tercetuslah penulisan yang tak seberapa ni.

berbalik kepada tajuk asal, 5 perkara kebanggaan rakyat Malaysia edisi jalanraya. yang pertama sekali langgar lampu merah dengan sengaja. aku tak berapa pasti berapa ramai yang membangkang tapi aku tetap akan tulis. tadi aku berada di traffic light ke2. kawasan USJ ni penuh traffic light jarak paling minimum 50 meter. aku duduk lorong paling kanan, dan nak belok ke kanan. tapi jarak 2 kereta depan aku dah nampak lampu kuning. aku break kasi perlahan, sebelah kiri aku lori simen. dengan selamba dia etkan minyak. apa yang aku rasa dia bangga ialah bilamana dia sampai ke garisan berhenti, lampu merah. dia pecut dengan BANGGAnya. selang bebrapa minit, dari arah yang lain, 2 biji teksi BANGGA melakukan perkara yang sama. 

perkara kedua ialah berjalan kaki sesuka hati tanpa menghiraukan keselamatan diri. aku rasa pejalan kaki ni ada ilmu kebal. jalan dah la mengadap laluan yang sama. lepas tu sambil berborak-borak dan bergurau sedar-sedar dah ade kat tengah jalan. aduh. orang yang tengah drive ni yang menjerit takut. yang dia pulak BANGGA sebab kalau fikir secara positif - ala rakyat Malaysia ni baik, mesti akan beri laluan dekat aku la. aku BANGGA kerana pejalan kaki memberi kepercayaan sepenuhnya kepada pemandu-pemandu jalan raya. belum sentuh BANGGA lintas jalan bawah jejantas lagi ni. T_T

memandangkan kawasan kilang aku kerja berdekatan dengan kawasan sekolah, maka ramai la juga ibu bapa yang aku kira berkemapuan dan berpeluang menjemput anak masing-masing balik sekolah. tapi deorang ni ada satu perangai yang buat orang lain kurangkan pahala yakni berhenti tengah jalan tanpa hiraukan kereta lain. aku tahu anak tak keluar lagi, jalan sempit, tapi semua ni tak bermaksud deorang boleh suka hati perlahankan kenderaan, berhenti terus dan tunggu anak tengah jalan. ha lantak korang la yang nak jalan tu pepandai cari jalan lain. tak pun tunggu la anak aku datang balik sekolah ni nanti aku gerak la. 

salah satu kelebihan rakyat Malaysia ialah mereka sangat peramah dan baik hati. cuma aku tak tahu la kenapa bila atas jalan raya, automatic jadi samseng jalanan. aku rasa banyak sangat tengok wayang karut melayu ni. isk2. bila orang lain nak masuk simpang dia, bukan main lagi dia hon panjang tanpa henti walhal kdudukan dia tertinggal satu atau dua kereta dia depan. bila turn dia potong orang lain, bukan main lagi signal pun tak reti nak bagi! aku syak dia nak test hon berfungsi ke tak tapi terlupa lampu signal rosak. BANGGA oi hon aku paling bising dan merdu atas jalan ni!

oh ye, cakap pasal signal, ade lagi satu kebanggan yang susah nak ditundukkan yakni masuk simpang tak bagi signal. pulun la orang lain tunggu dia jalan terkedek-kedek. terkedek kedek. bila sampai simpang, tup belok kiri. sekali sekala nampak muka BANGGA dia ~~ bagus deorang ni respect aku. aku nak jalan semua orang tunggu. wahahahahaha. 

tapi aku rasa tak semua yang tak bagi signal. ade juga yang last minute bagi signal bila rasa menyusahkan orang belakang. pantang gak part ni. nak-nak pulak orang belakang jenis ikut pungkok. orang belakang pun satu nak cepaaaat je. kete depan pulak tetibe je rasa awek jual jambu air kat tepi jalan ni cun, terus berhenti dan bagi signal bila dah kena hon. nasib sempat hon, kalau cium pungkok, memang dah jodoh la. BANGGA apa dapat main cium-cium atas jalan ni nak pulak kereta depan tu Ferrari ke, BMW ke..

banyak benda aku nak bebel lagi ni kang ade yang report blog aku ni pulak. sini je lah kot. aku ni bukan pemandu berhemah sangat tapi beringat-ingat la sebelum kena. kadang-kadang perkara kesalahan kecil boleh mengundang kerosakan yang besar. ada orang kata test nyawa liat ke tak. ada orang kata pahala terlalu banyak sampai tak tahu nak buat apa.

wallaahua'lam bissawaab

k bai!
signature2

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *