#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Saturday 13 November 2010

konflik dalaman

murid2, dah besar nanti nak jadi ape?
 
cikgu!
jurutera!
doktor!
 
itu dulu, mase kecik2. sekarang dah besar. still tak tahu mane arah nak tuju. rupa2nye, cikgu ade banyak lagi cabang kene pikir. cikgu sekolah rendah ker, sekolah menengah? cikgu nak ajar subjek ape? jurutera pulak, elektrik ke, mekhanikal ke, awam ke, bioperubatan ke, kimia ker..oh sangat banyak cabang jurutera ni. doktor gigi, kulit, mata, perut, hati, jantung dan tak lupa, doctor love~ banyak..banyak..
 
ye, aku ade konflik sekarang. ape kerjaya yang sesuai ngan diri aku eks? aku ade masa kurang dari 2 bulan nak fikir. mane, dan siapa aku lepas 5, 10, 20 tahun akan datang?
 
"bekerjalah kamu seolah2 kamu akan hidup seribu tahun lagi, beribadahlah kamu seolah2 kamu akan mati esok hari"
 
alah, ramai yang pernah & biasa dengar. tapi topik kali ni lebih kepada dunia. mana aku nak pergi. ape kriteria yang aku nak pertimbangkan? mane kelebihan + kekurangan aku sendiri pon aku tak nampak. haiyooo.. sape boleh tolong jadi cermin untuk aku? huk!
signature2

3 comments:

  1. haha
    sama la
    masa sekolah dulu konon2 nak jadik cikgu lah, bomba paling taktahan

    bila dah besar sket skolah menengah nak jadik penulis novel kahkahkah

    tp who knows, sekarang ngan belajar engineering. final year kat sini dah

    balik2 ni adakah aku jadik engineer??? hahaha

    ReplyDelete
  2. dulu meo bercita2 jd kartunis...

    cikgu gelak :(

    ReplyDelete
  3. ckyn; kehkehkeh..tu lah..ape yang kita belajar tak semestinya itulah kita nanti. ape yang penting, sekarang ni lah masa nak survey2 kerja mane yang sesuai ngan diri kite ye. jangan nanti dah terlajak usia baru nak memilih ;)

    meo; erm...tak leh nak cakap ape cikgu cenggituh..hehe

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *