#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Monday 12 November 2012

Elakkan rasuah demi kesejahteraan dunia dan akhirat

Assalamualaikum wbt

best oh cuti hari ni. bangun pun lengah2. dah bangun pergi jalan2 sana, jalan2 sini. KL agak lengang sebab ada yang masih kerja, ada yang dah balik kampung. topik utama aku hari ni bukan nak berlagak syoknye cuti sebab kilang aku ade gak call berkali2 kan. sebenarnya aku nak cite macam mana nak elak disaman sewaktu diminta "sesuatu" oleh si penyaman.

ada kat satu simpang area Loke Yew, aku drive dengan selamber skip dari lane kanan ke lane seberang yang ada double line. 10 meter kat depan ada tangan yang melambai. seorang lelaki baju putih siap ada vase pantul cahaya warna hijau menahan. datang seorang kawan segak berbaju putih kat tangan kiri ada sebuah buku catitan. tangan kanan pegang pen. aku stop kereta ngam2 belakang sebuah kereta Proton Pesona. 

lelaki tadi melihat2 road tax keretaku. ambil plate kereta lalu datang dan memberi isyarat untuk menurunkan tingkap. "Assalamualikum.. nak tengok lesen.." tanpa banyak cakap aku berikannya. "asal mana? kerja kat mana? nak pergi mana ni?"

memang dasar seorang polis yang banyak tanya. aku jawab sehabis jujur. setiap manusia ada kelemahannya. "awak nak saya catat ke tak? langgar double line boleh tolerate. kalau nak masuk simpang ni kena buat u-turn kat depan tu sikit je lagi cik. cepat.. kalau nak kena saman, saya tulis.. amacam?"

amboih.. berbudi bahasa. hilang dah hormat aku kat ko. aku dalam wallet memang la ada beberapa cash. tapi prinsip aku, aku takkan memberi atau menerima rasuah. "saya kalau keluar memang tak bawa banyak cash." "kalau isi minyak camner? berapa cik ada?" mak oi. ingat ni jual beli.. aku perangkap dia balik. 

"saya tak bawa banyak cash. isi minyak pakai kad. tol pakai touch & go. kalau encik nak, esok petang saya belanja makan. sekarang memang tak dapat la.." 
"tak nak. nanti bini saya marah" 
"bawa dia sekali"
"tak nak lah. kes hari ni kena settle hari ni gak" 
"tak ada.. memang tak de. kalau nak gak esok je." 

duit aku ade, tapi takde rasuah untuk ko. maghrib2 macam ni memang banyak setan berkeliaran hasut deorang ni buat pekerjaan tak senonoh. hancur.. hancur.. deal punya deal..

"okelah saya bagi amaran je kali ni kat cik. lain kali buat u-turn kat depan tu "
"terima kasih. Assalamualaikum.."

selamat. aku tak kena saman, aku tak bagi rasuah, dia tak dapat rasuah.. kalau tanya aku siapa polis tu, minta maaf, memang aku jenis tak ambil port ape nombor badan dia ke ape bagai. otw ke Gombak tu aku buka radio frequency 91.5. kebetulan ada ceramah tentang besedekah kepada diri sendiri. ustaz tu kata, salah satu cara untuk kita beramal kepada diri sendiri ialah dengan tidak memberi dah menerima rasuah. pek! tertepek kat hidung aku. lain2 isi ceramah tu aku tak dengar. otak aku melayang entah memane. Alhamdulillah aku mampu menahan nafsu. kan best kalau time polis tu minta kat aku ceramah ni tengah berlangsung. boleh bagi dia dengar sekali. 

sebenarnya ni kali kedua aku kena kes macam ni. kali pertama aku kena sebab guna phone masa driving. aku cakap benda yang "nak saman, saman la. saya tak bawa cash pun..." terbukti berkesan untuk kedua2 kali. harap2 la tak ada polis yang "tak jujur/pecah amanah/tak bertanggungjawab" baca blog aku so dia tahu trick mengelak rasuah secara baik. hohoho. 

signature2

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *