#KasilahChance #JomKayuh #DiariOmar

Sunday 8 January 2012

漢字. yeye dah pandai baca kanji.. hehhu~

tapi kena pandai baca hiragana/katakana. baru boleh sebut betul-betul. wahahaha..


hari ni plan nak habiskan menonton drama Jepun lama (エンジン) lakonan kegilaan aku; Takuya Kimura, tapi DVD pula rosak. terasa hampa di situ.. sementara layan mata yang dah nak kuyu ni, aku cuba buat blogwalking. perkara yang dah setahun lebih aku tinggalkan sejak bekerjaya ni kan. ecece..


oh ye, tadi terjumpa blog lecturer aku, "Mari Belajar Bahasa Jepun" katanya. tak dinafikan dia memang hebat berbahasa Jepun sebab belajar kat sana. tapi yang bestnya dia ada bagi tahu satu cara nak translate bahasa Jepun tanpa susah payah untuk copy paste.. atau dengan erti kata lain, cara-cara baca tulisan kanji dengan mudah.. hehe. tak la mudah sangat, kena ada usaha yang kecil.. huhu wah2.. macam orang mengantuk kena bentang tilam-sorong bantal-diselimutkan pula perasaannye.. yelah, aku ni memang rajin copy-paste-translate perkataan ni. siap bookmark Google Translate tu jadi favorite site lagi tuu..


excited nak cerita kat semua orang nih.. hehe.. cara2nya ialah dengan install Rikaichan untuk penguna mozila firefox atau boleh juga install Rikaikun untuk pengguna Google Chrome. malas nak cerita panjang cara-cara nak install sebab aku hanya mengandaikan pembaca2 blog ni adalah orang yang celik IT. muahahaha.. 


Nanti bila terserempak dengan apa-apa Japanese character, boleh lah mouse hover je tulisan tu, secara automatic dictionary keluar untuk translate. nah contoh:


mouse hover dekat perkataan yang kita nak tahu, ia akan highlight perkataan tu and translate. macam yang diperkatakan awal2 tadi, kena lah tahu hiragana/katakana baru boleh sebut perkataannya. huhu. 




menarik bukan? bagi aku menarik.. hahaha.. tak tahu lah kalau hover kat pin yin dapat maksud yang sama ke tak.. hehehe..


selamat mencuba~


oh ye, pergi lah kat blog lecturer aku tu. boleh cuba-cuba baca cerita Jepun. lalalala (=_<)v



signature2

3 comments:

  1. hiragana senang membacanya.. katakana pun.. tapi kanji agak susah nak sebut.. tulisan pun carca marba.. kau belajar sendiri ke mmg dari sekolah?

    ReplyDelete
  2. isk kau ni. lama tak kena sepak laju2 ngan aku. kan aku guna chrome adds on tu.. brrrrr...

    ReplyDelete
  3. bgs r hud2....ni yang aku syg ko...senang aku nk gilap bakat aku nk bc kanji...tq tq....(errr...baca kanji pon pakai bakat ka??)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Most Recent Post

Surah A-Qasas

Pada Surah Al-Qasas pula,Allah masih lagi menerangkan tentang Al-Quran, hari pembalasan dan beberapa kisah sebelumnya untuk dijadikan telada...

Know us

HUDAMCGYVER'S
I-SPORST WEAR | PRIMUS V | CHOCODAP'S

Our Team

CFOO Cycling Republic | CFOO
Geng Kayuh Asal Boleh | GKAB
Absolute Full Gas | AFG

Contact us

Name

Email *

Message *